Nástrojem tvorby digitálního modelu terénu CGS Labs vytvoříte model terénu v aktuálním otevřeném DWG. Vytvoření digitálního modelu terénu je s nástrojem pro tvorbu CGS Labs povrchu
možné z mnoha různých vstupů od objektů ve výkresu obsažených:
- body,
- bloky,
- úsečky,
- křivky,
- 3D křivky,
(o kterých se více dozvíte v článku „Tvorba digitálního modelu povrchu z výkresových objektů v řešeních CGS Labs“)
- textové soubory se souřadnicemi bodů zaměření.
My se v tomto článku zaměříme na samotný import textových souborů zaměření z totálních stanic v různých formátech databázových vět – ty má uživatel možnost upravovat, případně si i vytvářet další dle vlastních potřeb.
Pojďme si tedy zprvu projít základy vytváření digitálního modelu terénu / povrchu (DTM):
Vytvoření povrchu z textových souborů
Potřebujete-li vytvořit základní triangulaci povrchu z textových souborů geodetických zaměření (např. jako výstupů z totálních stanic), pak je z počátku postup přidání těchto textových databází podobný, jako při vkládání výkresových objektů.
Pojmenování povrchu
Než začnete samotných povrch plnit daty k jeho definic, je nutné povrch vytvořit a pojmenovat – přejděte na kartu „Situace“, do sekce „DMT a svahování“ a zvolte tlačítko „Terén“, které je rozbalovací a dělí se o pozici společně s funkci „Popisky vrstevnic“.
Následující dialogové okno Vás požádá o pojmenování povrch, zadejte název a potvrďte OK.
Výběr dat
Poté se Vám zpřístupní dialogové okno pro specifikaci dat pro tvorbu DTM a nastavení zobrazení budoucího terénu, kde sekce:
- „Název povrchu:“ – slouží pro výběr již vytvořeného povrchu, pokud jich projekt obsahuje více, kterého zdrojová data anebo zobrazení se chystáme upravovat.
- „Zdroj dat:“ – je rozdělen na dvě části
- Typ dat
- k určený typu dat, která se chystáte do souboru přidávat anebo případně odebírat – jako jsou body zaměření, povinné spojnice, hranice anebo soubory bodů
- Filtr
- filtr Vám následně umožňuje určit konkrétní typ objektů, které budou ze skupiny dat vybrány při výběru z modelového prostoru – body, bloky, úsečky, křivky, 3D křivky.
- Kresli
- zde v levé části sekce lze nastavit viditelnost objektů Triangulace povrchu, hranic a vrstevnic,
- v pravé části je k dispozici tlačítko (piktogramem klíče) pro nastavení zobrazení jednotlivých objektů (o této možnosti se dočtete v článku zde).
- Typ dat
Přičemž nás pro přidání textových databázových souborů geodetických bodů zajímá konkrétně volba řádku „Soubor“:
a následně tlačítko modrého kříže vpravo na konci řádku, které slouží pro výběr externího textového souboru bodu na cestě ve Vašem PC/síti, dojde k přidání dat do výběru:
Definici databázové věty při načítání externích souborů bodů se určí výběrem typu v pravém dolním rohu (zvýrazněné zeleně), kde máte (v 8/2023) možnost volby dat:
kde:
- P = číslo bodu
- E = souřadnice X
- N = souřadnice Y
- Z = souřadnice výšky.
Následně potvrďte výběr tlačítkem Otevřít.
Databázové věty načítaných souborů je možné upravovat – k tomuto tématu si řekneme více v některém z dalších článků. Jakmile bude článek k dispozici, přidáme odkaz, abyste měli všechny informace po ruce.
Vytvoření povrchu
Poté můžete pokračovat s výběrem dalších množin objektů s pomocí filtrů anebo ukončit vybírání a přidat zvolena data do povrchu pomocí tlačítek:
- „Použít“ – přidá data do definice povrchu, ale nezavře dialogové okno „Vytvoř povrch“,
- „OK“ – přidá data do definice povrchu a zavře dialogové okno „Vytvoř povrch“.
Tím dojde k vytvoření povrchu anebo jeho aktualizaci na základě dodaných dat dle výběru definice, za jakým účelem jsou data přidána anebo odebrána. Výsledný povrch pak může vypadat např. takto: