Název projektu: Rekonstrukce silnice III/35724 Borová – Oldřiš
Lokalita: Obce Borová a Oldřiš, Pardubický kraj, Česká republika
Projekční tým: ROAD-TRAFFIC, s.r.o., projekční, inženýrská a konzultační firma se specializací na projektování dopravních staveb včetně projektování ve 3D a v BIM, dopravně inženýrskou činnost a činnosti z hlediska bezpečnosti pozemních komunikací.
Cíl: Cílem projektu byla rekonstrukce silnice III/35724 v katastrálním území obcí Borová a Oldřiš, zvýšení její bezpečnosti a funkčnosti při dodržení standardů BIM.
Investor: Správa a údržba silnic Pardubického kraje
Použité softwarové řešení: Plateia, Autosign
ROAD-TRAFFIC s.r.o. je projekční, inženýrská a poradenská společnost, která se specializuje na projektování dopravní staveb. Společnost nedávno dokončila 3D BIM model projektu „Rekonstrukce silnice III/35724 Borová – Oldřiš“ v délce více než 5,1 km, který byl realizován pro stavební společnost SWIETELSKY (SWIETELSKY stavební s.r.o., divize Silniční a inženýrské stavby). Byly zpracovány dva stupně projektové dokumentace v 3D/BIM dle standardu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Výzva
Projekt zahrnoval rekonstrukci pozemní komunikace v intravilánu vedoucí přes katastrální území dvou obcí, což s sebou neslo několik výzev. Mezi samotné těleso vozovky patřilo 7 opěrných zdí, 22 příčných a bezpočet podélných propustků, sjezdů, křížení a také proměnlivé uspořádání uličního prostoru s chodníky na různých stranách komunikace. Vzhledem ke složitému terénu bylo nutné modelovat množství příčných a podélných propustků a více než 3 500 příčných řezů, aby byly zachyceny všechny změny uličního prostoru, a to včetně dopravního značení pro navazující druhý stupeň projektové dokumentace skutečného provedení (DSPS). Vše včetně splnění negrafického BIM standardu SFDI.
Řešení a výhody produktů CGS Labs
Na základě zkušeností s konkurenčními softwarovými řešeními, které pan doc. Petrů získal v předchozích zaměstnáních, včetně zkušenosti o využívání projekčních software a různých projekčních nástrojů kolegy a zákazníky zhodnotil, že společnost ROAD-TRAFFIC potřebuje projekční řešení, ve kterém může každý projektant pracovat samostatně. To znamenalo umožnit projektantovi vytvářet vše od 2D projektů až po 3D/BIM modely samostatně, bez potřeby pomoci ostatních kolegů nebo externích firem a bez nutnosti znalosti programování. Společnosti tedy potřebovala řešení, které by projektantům umožnilo soustředit se na své projekty, aniž by se museli stát softwarovými specialisty nebo neustále hledat doplňky, které by vyhovovaly v projektu se stále měnícím potřebám.
Pod vedením pana doc. Petrů využila společnost ROAD-TRAFFIC softwarová řešení Plateia a Autosign od společnosti CGS Labs. Zkušenosti společnosti se softwarem pro dopravní projektování byly zásadní pro zvládnutí složitosti projektu. Nejdůležitější roli v projektu převzalo ucelené řešení Plateia, které ve srovnání s jinými řešeními umožňuje velmi snadnou tvorbu příčných řezů. Plateia taktéž umožňuje velmi rychlé popisování příčných řezů, což výrazně snižuje množství ruční práce.
„Nedokáži si v projekční praxi představit pracovat s nástroji, které projektantům neumožňují rychle a snadno vytvářet příčné řezy na základě specifických potřeb zjištěných při práci na konkrétním staničení. Použití řešení Plateia tento proces výrazně usnadnilo, zejména proto, že skladba příčného řezu měnila velice často, někdy i v intervalech menších než 0,5 metru, aby se postihly všechny požadavky na výstupy projektu“
(Doc. Ing. Jan Petrů, Ph.D.)
Na základě zkušeností s převodem projektů z 2D do 3D/BIM modelů doc. Petrů došel k závěru, že jednou z hlavních výhod systému Plateia je volnost návrhu situace, její provázání s podélným profilem a příčnými řezy, tak i zpětně, kdy každá změna směrového i výškového umístění jakýchkoli objektů, i promítaných, v řezech je možné zpětně promítnout do podélného profilu a do situace, stejně tak rychlá, snadná a přesná tvorba takřka jakékoli skladby příčných řezů.
Pro tento projekt tým společnosti ROAD-TRAFFIC využil také řešení Autosign pro vkládání svislého a vodorovného dopravního značení. Autosign výrazně zjednodušil a urychlil práci, protože krom jiného při vkládání svislého dopravního značení jej do výkresu automaticky otáčí dle směru trasy. Navíc řešení umožňuje automatické vytvoření 3D modelu veškerého značení, které se zároveň promítá na výšky dle zvoleného terénu či 3D ploch na základě vloženého 2D umístění značení. Pokud také projektant potřebuje vytvořit vlečné křivky anebo simulovat průjezd vozidel, má po ruce řešení Autopath.
Kromě zmíněného byly důležitým faktorem samozřejmě vynaložené náklady. Společnost ROAD-TRAFFIC musela udržet nízké náklady, a to nejen na software, ale také na pracovní sílu, protože neefektivita vede k vyšším nákladům. Doc. Petrů a jeho tým využil toho, že řešení CGS Labs dobře spolupracují s aplikacemi Autodesk i BricsCAD, což jim pomohlo ušetřit náklady na využívaní licencí a výhod každého z řešení.
Závěr
Jako menší společnost se společnost ROAD-TRAFFIC s.r.o. díky řešení CGS Labs Plateia Ultimate mohla pustit do mnoha různých projektů v rozdílném rozsahu. Software CGS Labs společnosti umožňuje zpracovávat vše od základních 2D úloh, jako je analýza průjezdu, dopravně inženýrských opatření, jednotlivých parkovacích stání, chodníků, cyklostezek, polních a lesních cest a dalších pozemních komunikací až po složité 3D/BIM modely. Jak doc. Petrů zmínil, tak bez řešení Plateia by bylo buď nemožné tyto projekty dokončit, nebo by byly mnohem dražší z hlediska potřebného času na zpracování, tak i nákladů na software. Doc. Petrů, je přesvědčen, že volba řešení Plateia byla správným rozhodnutím, a s klidným svědomím jej tak může doporučit živnostníkům, malým a středním projekčním kancelářím, které chtějí být nezávislé, chtějí rozvíjet a dělat svou práci lépe, zábavněji a s ohledem na výši nákladů.
Doc. Ing. Jan Petrů, Ph.D. je jednatelem společnosti ROAD-TRAFFIC., s.r.o., proděkanem pro vědu a výzkum a vedoucím Katedry dopravního stavitelství na Fakultě stavební, VŠB-TUO. Dlouhodobě se také věnoval práci s projekčními software dopravních staveb jako školitel a konzultant, je autorizovanou osobou v oblasti dopravních staveb, auditorem bezpečnosti pozemních komunikací a je také pilotem UAV.